چرا بورس رشد نمی‌کند؟/ ترس بازار از ریزش قیمت

کارشناس بازارسرمایه با تاکید براینکه ادامه دار بودن محدودیت دامنه نوسان ترس بورس از ریزش را بیشتر کرده است، گفت:بازار سرمایه شرایط مناسبی دارد اما ریسک های سیستماتیک اجازه رشد چشم گیر به این بازار را نمی‌دهد.

مریم محبی در گفت‌وگو با «صدای بورس» عوامل موثر بر بازار سرمایه را بررسی کرد و گفت: بررسی عوامل موثر بر بازار سرمایه نشان می‌دهد دلار بازار آزاد ،دلار نیمایی ،نرخ بهره بانکی ،قیمت کامودیتی ها از عوامل و مولفه های بنیادی تاثیر گذار بر بورس باشند و همین مسئله باعث افزایش تقاضا درگروه های مختلف بازار شده است.

وی افزود:به عنوان مثال خبرFATF باعث افزایش صف فروش بر سهم های اثر گذار از گروه بانکی ها شد. همچنین افزایش نرخ کامودیتی ها در سطح جهان در کنار رشد نرخ دلار باعث افزایش تقاضا در گروه فلزی شده است.از طرفی دیگر شاهد این هستیم که تقاضا بر سهم های بزرگ به خصوص در گروه پتروشیمی ها و اهرمی ها در بورس افزایش یابد .

کارشناس بازار سرمایه گفت:از نظر بنیادی به جز ادامه دار بودن محدودیت دامنه نوسان، دلیل منفی بنیادی در بازار مشاهده نمی‌شود، اما اثر منفی ریسک های سیستماتیک همچنان در بازار وجود دارد و ادامه دار بودن محدودیت دامنه نوسان، ناشی از ترس سازمان در خصوص ریزش بیشتر بازار سرمایه، باعث تزریق شوک منفی به بورس می شود.

وی ادامه داد: روند معاملات این نوید را می‌دهد که بازار سرمایه از نظر بنیادی دلایل منطقی برای رشد را دارد، اما ریسک های سیستماتیک باعث شده تا ترس همچنان در بازار سرمایه مشاهده شود و به نظر نمی رسد که با ادامه دار بودن اثر ریسک های سیستماتیک منفی بر بازار سرمایه، بتوان شاهد صعود چشم گیری در بورس بود.

محبی در ارتباط با وضعیت شاخص در حال حاضر و جایگاه آن نسبت به گذشته گفت:شاخص کل از نظر ارزش دلاری، در محدوده فروردین ۱۳۹۸ قرار دارد و با گذشت ۵ سال افراد فعال در بازار سرمایه شرایط مناسبی را تجربه نکردند.

وی در پایان اضافه کرد:در روز های آینده و تا ادامه دار بودن محدودیت دامنه نوسان، در بازار سرمایه شاهد کاهش صف های فروش خواهیم بود، اما همچنان شاهد افزایش تقاضا بر بازار سرمایه نخواهیم بود. بنابراین به صورت کلی بازار سرمایه شرایط مناسبی دارد اما ریسک های سیستماتیک اجازه رشد چشم گیر به بازار سرمایه را نمی‌دهد.

کد خبر 505515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =